Drošības pārvaldības sistēmas dokumentācijas sagatavošanas un izvērtēšanas
procesa pilnveidošana Biedrība “Latvijas Vides pārvaldības asociācija” (turpmāk – LVPA) sadarbībā
ar Vides pārraudzības valsts biroju (turpmāk – VPVB) 2020. gada augustā uzsāka
īstenot projektu „Drošības pārvaldības sistēmas dokumentācijas sagatavošanas un
izvērtēšanas procesa pilnveidošana” (projekta reģistrācijas Nr. 1- 08/34/2020).
Projekts tiek īstenots Valsts budžeta programmas 21.00.00 “Vides aizsardzības
fonds un iemaksas starptautiskajās organizācijās” apakšprogrammas 21.02.00
“Vides aizsardzības projekti” vadlīnijas “Multisektoriālie projekti”
aktivitātes „Sadarbības projekti vides politikas veidošanai un īstenošanai”
ietvaros. Projekta mērķis ir definēt principus un kritērijus drošības pārvaldības
sistēmas elementu darbības apliecināšanai, lai veicinātu inovatīvu un
ekoefektīvu ekonomiku, kas izvirzīta starp Latvijas ilgtspējīgas attīstības
stratēģijas līdz 2030. gadam uzdevumiem, kā arī veidotu vienotu sapratni par
drošības pārskata (turpmāk – DP) un rūpniecisko avāriju novēršanas programmas
(turpmāk – RANP) dokumentos iekļaujamo informāciju gan objektu atbildīgajām
personām, gan arī uzraugošajām institūcijām, tādējādi samazinot administratīvo
slogu. Projekta nepieciešamības pamatojums Latvijas teritorijā darbojas liels skaits paaugstinātas bīstamības
uzņēmumu, no kuriem 69 uzņēmumiem darbība jāorganizē atbilstoši Ministru
kabineta 2016. gada 1. marta noteikumos Nr. 131 “Rūpniecisko avāriju riska
novērtēšanas kārtība un riska samazināšanas pasākumi” (turpmāk – MK noteikumi
Nr. 131) noteiktajām prasībām. No tiem, 40 uzņēmumi ir zemāka riska līmeņa
objekti un 29 uzņēmumi – augstāka riska līmeņa objekti. Prakse liecina, ka MK noteikumiem Nr. 131 atbilstošās dokumentācijas –
iesnieguma par bīstamajām vielām, DP vai RANP un civilās aizsardzības plāna
sagatavošana komersantam aizņem no 2 līdz 6 mēnešiem. Patērētais laiks ir ļoti
atkarīgs gan no uzņēmuma, gan tajā notiekošo tehnoloģisko procesu sarežģītības,
gan arī no operatora izpratnes par drošības sistēmas prasībām. Savukārt DP vai
RANP izvērtēšana Vides pārraudzības valsts birojā ilgst līdz 4 mēnešiem. Līdz
ar to kopumā šī procesa termiņi ir ievērojami un neskaidrības procesā nereti
kavē inovatīvas un ekoefektīvas ekonomikas attīstību. Papildus tam, uzņēmumi no VPVB tikai dažos atsevišķos gadījumos saņem
izvērtējumu, kurā secināts, ka RANP vai DP ir izstrādāts atbilstoši MK
noteikumu Nr. 131 prasībām un ka objektu var sākt ekspluatēt vai turpināt
ekspluatēt bez papildu nosacījumiem, ievērojot RANP vai DP paredzētos
pasākumus. Lielākoties VPVB uzdod atbildīgajai personai izdarīt grozījumus vai
papildinājumus RANP vai DP, norādot šo darbu izpildes termiņus. Izvērtējot šos
gadījumus, jāsecina, ka daļā no uzņēmumiem tiešām nav izprasti un ieviesti
nepieciešamie drošības sistēmas elementi, taču lielā daļā gadījumu uzņēmumi ir
ieviesuši un nodrošina atbilstību normatīvo aktu prasībām. Šajos gadījumos
jāsecina, ka pozitīva izvērtējuma rezultāta saņemšanu daudzos aspektos kavē
vienotas izpratnes par nepieciešamajiem apliecinājumu veidiem un informācijas
apjomu, kas jāiekļauj riska pārvaldības dokumentācijā. Projekta tiešais ieguvums būs administratīvā sloga samazināšana, samazinot
formālo procedūru laiku, definējot skaidrus dokumentu izstrādāšanas un
izvērtēšanas principus, kas savukārt dod iespējas identificēt un koncentrēties
uz būtiskajiem riska samazināšanas jautājumiem. Riska pārvaldības sistēmas
pilnveidošana, it īpaši uzņēmumos, kas lielākoties izvietoti blīvi apdzīvotās
teritorijās, ir aktuāls sabiedrības drošības jautājums, kas var samazināt
kopējo rūpniecisko avāriju riska līmeni. Lai sasniegtu projekta īstenošanas mērķi, tiek noteikti 9 darba uzdevumi: - Vadlīniju DP sagatavošanai un noformēšanai
izstrāde;
- Vadlīniju RANP sagatavošanai un noformēšanai
izstrāde;
- Viena DP sagatavošanas pilotprojekta veikšana;
- Vienas RANP sagatavošanas pilotprojekta
veikšana;
- DP un RANP sagatavošanas un noformēšanas
vadlīniju pilnveidošana;
- Darbsemināru, kas iekļauj diskusijas, lai
kopīgi izstrādātu optimālo riska izvērtēšanas komisijas (RIK) darbības
modeli, organizēšana;
- Rekomendāciju izstrāde normatīvo aktu
pilnveidošanai rūpniecisko avāriju riska novērtējuma jomā;
- Semināra organizēšana un izdales materiāla
sagatavošana rūpniecisko avāriju riska objektiem un to uzraudzībā
iesaistītajām institūcijām;
- Projekta rezultātu kopsavilkuma sagatavošana
un iesniegšana Latvijas vides aizsardzības fonda administrācijā un VPVB
publicēšanai abu institūciju mājas lapās.
Projekta īstenošana paredzēta līdz 2021. gada 30. augustam. Vadlīniju daba verijas šeit:
- RANP vadlīnijas
|